Skal din bil trække en campingvogn, handler det ikke kun om, hvor meget bilen må trække. En række andre faktorer spiller ind på valget af bil. Her er en guide til at vælge campingtrækker.
Bil og campingvogn skal passe sammen, og det handler om meget andet end, hvor meget bilen på papiret må trække. I virkelighedens verden kan en bil og en campingvogn passe perfekt sammen på papiret, men når vognen kommer på vejen, mangler chaufføren af og til harmoni bag rattet.
Hvorfor bil og campingvogn måske ikke passer sammen, er uhyre nørdet og handler om noget så langhåret som svingningstal, så derfor gælder det om at prøve campingvognen og bilen sammen.
»Det kan være lidt besværligt at finde en bilforhandler, der har drømmebilen stående med anhængertræk på, men vi anbefaler klart, at man prøver en given bil med egen campingvogn for at være sikker på, at vogntoget er harmonisk,« siger teknisk konsulent Stefan Rosendal, Dansk Camping Union (DCU).
Anbefaler elektronisk system
Fra DCU lyder første råd til forbrugerens jagt på en god campingtrækker, at man skal vælge en bil med et såkaldt trailer assist-system (TSA). Systemet har forskellige navne, afhængigt af hvilket bilmærke der er tale om, og de betydende producenter har alle et sådant system, der er en særlig programmering af ESC (Elektronisk Stabilitets Control)-systemet, så det automatisk tilpasser sig, når bilen får en campingvogn eller trailer på krogen. Som tommelfingerregel er der kun TSA på en trækkrog, der er monteret fra fabrikken, men for flere mærker gælder det, at man ved eftermonterede træk godt kan få lukket op for de ekstra funktioner elektronisk, når først trækket er monteret. Det gælder eksempelvis hos Opel, hvor man har TSA på stort set samtlige modeller.
Systemerne forhindrer større udsving af traileren, typisk ved fire til seks grader, som svarer til et udsving på op til en halv meter ved trailerens bagende.
En trailer kan svinge op til syv grader uden risiko for, at den stiller sig på tværs ved en kraftig opbremsning. Et så stort udsving svarer til, at traileren bruger hele bredden af en vognbane på en motorvej, der normalt er 3,5 meter bred.
For at opdage en ustabil situation så tidligt som muligt benytter systemerne en række forskellige målepunkter fra bilens ESC-system til at registrere udsving på traileren. Kort fortalt, så griber systemet ind og aktiverer bremserne på både bil og trailer, hvis traileren svinger flere gange i træk fra den ene side til den anden.
Det bedste, man kan gøre, hvis traileren kommer i slinger, er at holde rattet lige og bremse bilen. Har bilen ESC med trailer assist, sker aktiveringen af bremserne automatisk, og samtidig lukkes der af for gassen. Med TSA skal man blot holde rattet lige, så sørger systemet automatisk for at bringe bil og anhænger på ret kurs. Man skal glemme alt om at kontrastyre eller forsøge at få traileren på ret kurs ved at accelerere. Systemet aktiveres, i det øjeblik det elektriske stik fra traileren forbindes med bilens elsystem.
ESC-systemet forhindrer normalt en påbegyndt udskridning ved at nedbremse de hjul, der modvirker udskridningen, hvilket i praksis svarer til en kontrastyring, men det kan forværre svingningerne på traileren.
»Kommer vogntoget i svingninger, handler det helt enkelt om at bremse kraftigt med det samme for at få vogntoget stabiliseret. Vi anbefaler, at man som udgangspunkt vælger en campingtrækker med trailer assist,« siger Stefan Rosendal, Dansk Camping Union.
Brugte biler kan være forskellige
Hvis man kigger på brugt campingtrækker, er det vigtigt at være klar over, at to på papiret ens biler i praksis kan være godkendt til at trække forskelligt på grund af udstyr.
»Vi anbefaler, at man henvender sig til FDM eller selv undersøger bilen på checkbil.dk for at være helt sikker på, at bilen må trække campingvognen,« siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen, FDM.
Med en enkelt indtastning af nummerpladen kan man foruden synsrapporter, generelle data på bilen, også se, hvor meget bilen må trække. Tjekbil.dk henter data fra blandt andet www.tinglysning.dk og Motorregistret samt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Før du køber campingtrækker, skal du definere, hvad du skal bruge den til. Hvis du kun kører få hundrede kilometer med campingvogn hvert år, er det ikke afgørende, om bilen har benzin- eller dieselmotor.
Kører du meget med campingvogn, og kører du rundt i Europa i ferien, skal du vælge en bil med dieselmotor.
Det giver bedre trækkraft og væsentlig flere kilometer på hver liter brændstof, lyder rådet fra Dansk Camping Union.
I takt med at moderne biler får mindre benzinmotorer med trykladning, opfordrer DCU til, at man beder bilforhandleren om at oplyse, hvad motorens omdrejningstal er ved eksempelvis 80 eller 100 kilometer i timen.
»Vores erfaringer viser, at drejningsmomentet er uhyre vigtigt, og for de mindre, moderne turbomotorer er det vigtigt med godt med luft i motoren. Det bedste omdrejningstal er ca. 2.100-2.200 o/min. Bed derfor forhandleren om at regne ud, hvad omdrejningstallet er for en given model eksempelvis ved 80 eller 100 km/t.,« forklarer DCU’s ekspert, Stefan Rosendal.
Kig også på bilernes totalgearing. En bil med femtrins gearkasse og høj totaludveksling er ofte ikke nogen god kombination. Bedste valg er en sekstrins manuel gearkasse.
Gode råd om valg af campingtrækker
Bilen skal som det vigtigste være godkendt til at kunne trække vægten af din campingvogn. Men derudover er der en række ting, du kan få glæde af, når du skal have en campingvogn bag den nye bil.
Kilde: Jyllands-Posten